11. 8. 2016
Doporučení

Persony, Persony, Persony a zase jen Persony. Jen tak můžete na internetu uspět.

Persony, Persony, Persony a zase jen Persony. Jen tak můžete na internetu uspět.

Jedním z nejdůležitějších faktorů, které předurčují váš web k úspěchu, jsou persony. Pokud se pouštíte do redesignu webu nebo budujete web zcela nový, už to samo o sobě je skvělé rozhodnutí. Pokud ale chcete mít výhodu před konkurencí, určete si jasně, kdo je vaše cílová skupina a podle toho s ní komunikujte a miřte na ní své reklamy. 

 

Co je persona?

Persona je smyšlená postava reprezentující vašeho typického zákazníka. Persona je vaše cílová skupina, která je popsána tak, jakoby to byla skutečná osoba. Opravdu nestačí si říct, že vaší cílovou skupinou jsou lidé středního věku 40-60, spíše muži. Zjistěte o svých zákaznících skutečně vše. Musíte pochopit chování a způsob života vašich zákazníků. Jen tak můžete skutečně efektivně cílit svou reklamu, vzhled svého webu, způsob komunikace atp.

 

A co vás vlastně o personách zajímá? 

Vás zajímá samozřejmě to, co personu tvoří. Tedy co všechno je nutné o svých zákaznících zjistit. 

Personu tvoří tyto části:

  • fotografie (reálná fotka osoby, ne žádný kreslený obrázek)
  • jméno, vzdělání, zaměstnání
  • postavení v práci (respektovaný manažer, přehlížený úředník), postavení v rodině (otec-živitel, rodina je na něm finančně závislá; syn bez peněz, nechává se živit rodiči)
  • ekonomické zázemí, jak má vybavený byt, jaké má technické vymoženosti
  • jaké má zájmy a koníčky
  • jaké se chová, má nějaké specifické návyky či zlozvyky?
  • co potřebuje, čeho chce dosáhnout, jak se chová na internetu

Jen pro příklad, jak by persona vypadat neměla:

 

špatná persona

Jak na persony?

Netvořte si persony ve své hlavě, tedy jak si myslíte, že váš zákazník vypadá nebo se chová. Vždy musíte stavět na reálných datech. A jak ta reálná data získáte?

  • Základním kamenem při tvorbě persony je průzkum nebo chcete-li výzkum, ze kterého později vycházíte. Výzkum provádějte pomocí rozhovorů se zákazníky, dotazníky, komunikujte na sociálních sítích, použijte také třeba výstupy z Google Analytics (v současné době známo jako Universal Analytics) 
  • Jak jsme už zmiňovali na začátku, o svých zákaznících potřebujete znát co nejvíce informací. I když se vám některé informace zpočátku nebudou zdát důležité, věřte, že je při tvorbě marketingové strategie jistě využijete.
  • Personu nebudete mít jen jednu, vaši zákazníci nejsou přece všichni stejní. Záleží na oboru vašeho podnikání, ale doporučuje se mít tak 2-3 persony, které se mezi sebou samozřejmě liší. Pro příklad to může být například 1. Jana, kodérka, 30 let; 2. Petr, barman, 25 let; 3.Hanka, manažerka, 38 let.  Tyto tři persony se pravděpodobně zásadně liší v chování na internetu. Jana bude vyhledávat zásadně na Googlu, Petr bude často na Facebooku a Hanka využívá jen pracovní email a sem tam si přečte nějaký článek v online verzi časopisu Elle.
  • Pečlivě zjistěte, kde se vaše persony na internetu pohybují. Zjistíte, že to zdaleka není jen Facebook a i-Dnes. Vaše persony se pohybují na různých e-shopech, sociálních sítích, sledují videa, prohlížejí si prezentace, zdaleka nevyužívají jen jeden prohlížeč, pročítají si různá fóra, recenze, diskuze, magazíny apod.
  • Teď, když už máte persony zkompletované, zbývá jen zvolit vhodnou marketingovou strategii. Samozřejmě zvolit správnou strategii není nic jednoduchého. Záleží také na vašich finančních prostředcích. Pokud chcete okamžité výsledky, zvolte určitě PPC reklamy. Tento kanál je však finančně velmi náročný. Jste-li trpěliví, zaměřte se na obsahovou strategii. Ta není tak finančně náročná jako PPC reklamy, ale stojí vás hodně času a výsledky se projeví až za nějakou dobu.

A zde příklad, jak by persona vypadat měla:

 

správná persona

Nepodceňujte důležitost persony

Tvorbu person rozhodně nepodceňujte. Nemyslete si, že když obchod probíhá online, prodáváte své produkty někomu anonymnímu. Tak to není. Vaši zákazníci jsou reálné osoby. Smyslem celého online marketingu by nemělo být přesvědčování lidí ke koupi vašeho produktu, ale abyste dokázali najít takové lidi, kteří o produkt mají skutečný zájem a váš produkt potřebují.

A ještě pár rad Marka Prokopa (uznávaného SEO odborníka) na závěr:

  • Persony stavte na datech, která jsou reálná!
  • Persony nenechávejte ležet ladem, ale průběžně je aktualizujte. Reální lidé také stárnou a vyvíjí se, mění své návyky a priority.
  • Nezaměřujte se jen na to, jak produkt co nejrychleji prodat, ale dbejte na celý nákupní cyklus, ideálně dle See-Think-Do-Care frameworku - ale o tom až někdy příště….

Newsletter

Buďte s námi online. Napište nám svůj e-mail, ať se o zajímavých tématech z digitálního světa dozvíte jako první. Píšeme je pro Vás.

Pro sledovače a šérovače

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace

Zpracovávám...